Rozdział I.
Postanowienia ogólne

 

  1. Stowarzyszenie nosi nazwę: Akademia Liturgiczna w dalszych postanowieniach regulaminu zwane jest Akademią.
  2. Akademia jest zrzeszeniem osób fizycznych, zawiązanym dla tworzenia środowiska formacji liturgicznej w zgodzie z nauką Kościoła Katolickiego poprzez podejmowanie działań na rzecz wszechstronnego rozwoju chrześcijan.
  3.  Siedziba Akademii znajduje się w Rzeszowie przy ul. Witolda 11a, 35-302 Rzeszów. Terenem działania jest Rzeczpospolita Polska. Dla realizacji swoich celów Akademia może działać na terenie innych państw z poszanowaniem tamtejszego prawa.
  4. Akademia jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, nieposiadającym osobowości prawnej.
  5. Akademia może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane.
  6. Akademia opiera swoją działalność na społecznej pracy członków.
  7. Podstawą działania są postanowienia niniejszego regulaminu oraz przepisów ustawy z dn. 7.04.1989 r. Prawo o stowarzyszeniach.
  8. Akademia może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach.

 

Rozdział II.
Cele i środki działania

 

  1. Celem Akademii jest tworzenie, rozwijanie i podtrzymywanie środowiska formacji liturgicznej
  2. Akademia realizuje swoje cele między innymi poprzez:
    1. działalność edukacyjną-formacyjną, w skład której wchodzą między innymi:
      • organizowanie warsztatów, szkoleń, konferencji, sympozjów i kursów z zakresu szeroko pojętej wiedzy teologiczno-liturgicznej,
      • organizowanie rekolekcji, sesji i spotkań ewangelizacyjnych oraz formacyjnych,
      • finansowanie materiałów wymaganych do tego typu działalności.
    2. działalność promocyjną, w skład której wchodzą między innymi:
      • przygotowanie i rozpowszechnienia materiałów informacyjnych zarówno w formie drukowanej jak i w formie cyfrowej (Internet, radio, telewizja)
      • przygotowanie i rozpowszechnianie publikacji z zakresu teologii i liturgii
      • tworzenie i prowadzenie portali informacyjnych i innych form przekazu treści w Internecie oraz uczestnictwo w portalach już istniejących.
    3. działalność apostolską, w skład której wchodzą:
      • organizacja, przygotowanie i uczestnictwo w celebracjach liturgicznych,
      • organizacja spotkań współdzielenia oraz wymiany doświadczeń dla uczestników celebracji,
      • niesienie pomocy duchowej i materialnej potrzebującym oraz inne formy działalności charytatywnej,
      • tworzenie form wolontariatu.

 

Rozdział III.
Członkowie – prawa i obowiązki

  1. Członkami Akademii mogą być osoby fizyczne. Zasady funkcjonowania członków w Akademii zostały określone w Liniach przewodnich formacji członków Akademii Liturgicznej sanowiących odrębny dokument, w dalszych postanowieniach zwane Liniami przewodnimi.
  2. Akademia posiada członków:
    1. zwyczajnych,
    2. wspierających,
    3. honorowych
  3. Członkiem Zwyczajnym Akademii może być każda osoba fizyczna, posiadająca obywatelstwo polskie (lub cudzoziemiec mający w Polsce miejsce zamieszkania) posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, która:
    1. ukończyła kurs Wprowadzenie w Życie Liturgiczne Kościoła,
    2. złoży deklarację członkowską na piśmie,
    3. przyjmie świadomie postanowienia Linii przewodnich.
  4. Członkiem zwyczajnym staje się na podstawie uchwały Zarządu Akademii.
  5. Członkiem wspierającym Akademii może zostać osoba fizyczna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Akademii.
  6. Członkiem wspierającym staje się na podstawie uchwały Zarządu.
  7. Członkiem honorowym Akademii może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Akademii lub wyróżnia się w działalności na rzecz promocji liturgii.
  8. Członkowie honorowi są przyjmowani przez Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu Akademii.
  9. Członkowie zwyczajni mają prawo:
    1. biernego i czynnego uczestniczenia w Walnym Zebraniu Członków Akademii,
    2. korzystania z dorobku, majątku i wszelkich form działalności Akademii,
    3. zgłaszania wniosków, co do działalności Akademii.
  10.  Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
    1. brania udziału w działalności Akademii i realizacji jej celów,
    2. przestrzegania regulaminu, Linii przewodnich i uchwał władz,
    3. regularnego i terminowego opłacania składek.
  11. Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego ani czynnego prawa wyborczego i nie biorą udziału w posiedzeniach władz Akademii.
  12.  Członkowie wspierający mają prawo korzystania z dorobku, majątku i wszelkich form działalności Akademii oraz zgłaszania wniosków, co do działalności Akademii.
  13.  Członkowie wspierający mają obowiązek przestrzegania regulaminu oraz uchwał władz Akademii oraz wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń.
  14.  Członkowie honorowi są ambasadorami działalności Akademii i są zwolnieni ze składek członkowskich.
  15.  Utrata członkostwa następuje na skutek:
    1. pisemnej rezygnacji złożonej na ręce Zarządu,
    2. wykluczenia przez Zarząd:
      • z powodu łamania regulaminu i nieprzestrzegania postanowień Linii przewodnich oraz uchwał władz Akademii,
      • z powodu notorycznego nie brania udziału w pracach Akademii,
      • z powodu zalegania z opłatą składek za okres roku,
      • na pisemny wniosek trzech członków Akademii.
    3. utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
    4. śmierci członka.
  16.  Od uchwały Zarządu w sprawie przyjęcia w poczet członków Akademii lub pozbawienia członkostwa zainteresowanemu przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków. Uchwała Walnego Zgromadzenia Członków jest ostateczna.

 

Rozdział IV.
Władze Stowarzyszenia

 

  1. Władzami Akademii są:
    1. Walne Zgromadzenie Członków,
    2. Zarząd,
    3. Komisja Rewizyjna.
  2. Kadencja wszystkich władz wybieralnych Akademii trwa cztery lata.
  3. Uchwały wszystkich władz Akademii zapadają zwykłą większością głosów.
  4. Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Akademii. W Walnym Zgromadzeniu Członków biorą udział członkowie zwyczajni.
  5. Walne Zgromadzenie Członków właściwe jest do podejmowania decyzji we wszystkich sprawach Akademii, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do kompetencji Zarządu
    i Komisji Rewizyjnej.
  6. Walne Zgromadzenia Członków zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy, na żądanie Komisji Rewizyjnej lub na wniosek co najmniej 1/3 członków Akademii, Termin
    i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej
    na 7 dni przed terminem zebrania w formie pisemnej (tradycyjnej lub elektronicznej).
  7. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów,
    w głosowaniu jawnym przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członków w pierwszym terminie, a w drugim terminie, który może być wyznaczony tego samego dnia, co najmniej 30 minut później, bez względu na liczbę obecnych członków Akademii.
  8. W miarę potrzeb dopuszcza się posiedzenia władz Akademii oraz przeprowadzenie głosowań za pomocą środków komunikacji elektronicznej (zdalnie).
  9. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należą:
    1. określenie głównych kierunków działania i rozwoju Akademii,
    2. uchwalania zmian regulaminu oraz Linii przewodnich,
    3. wnioskowanie o dokonanie wyboru lub odwołania wszystkich władz Akademii,
    4. udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
    5. rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
    6. uchwalanie budżetu,
    7. uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz Akademii,
    8. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członków honorowych,
    9. rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Akademii lub jego władze,
    10. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
    11. podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Akademii i przeznaczeniu jego majątku.
  10. Zarząd jest powołany do kierowania całą działalnością Akademii zgodnie z uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków, reprezentuje Akademię na zewnątrz.
    Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictwa i składania innych oświadczeń woli w szczególności w sprawach majątkowych umocowany jest każdy członek zarządu samodzielnie. Zarząd za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją nie pobiera wynagrodzenia.
  11. Zarząd składa się z 3 do 5 osób, w tym prezesa, wiceprezesa, skarbnika.
  12. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
  13. Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes lub wiceprezes.
  14. Do kompetencji Zarządu należą:
    1. koordynowanie działań Akademii,
    2. wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków,
    3. sporządzanie planów pracy i budżetu,
    4. sprawowanie zarządu majątkiem Akademii,
    5. podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu majątku Akademii,
    6. reprezentowanie Akademii na zewnątrz,
    7. zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków,
    8. wnioskowanie o nadawanie honorowego członkostwa Akademii,
    9. przyjmowanie i skreślanie członków.
  15. Komisja Rewizyjna powoływana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Akademii.
  16. Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób w tym przewodniczącego, zastępcy oraz sekretarza. Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być osoby będące członkami Zarządu lub pozostające z członkiem Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
  17. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
    1. kontrolowanie działalności Zarządu,
    2. składanie wniosków z kontroli na Walnym Zgromadzeniu Członków,
    3. prawo wystąpienia z wnioskiem o zwołanie Walnego Zgromadzenia Członków,
    4. składanie wniosków o absolutorium dla władz Akademii,
    5. składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zgromadzeniu Członków.
  18. W razie gdy skład władz Akademii ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji uzupełnienie ich składu może nastąpić poprzez przeprowadzenie wyborów na nieobsadzone stanowisko, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.

 

Rozdział V.
Majątek i fundusze

 

  1. Majątek Akademii powstaje:
    1. ze składek członkowskich,
    2. darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku Akademii,
    3. dotacji i ofiarności publicznej,
    4. dochodów z własnej działalności określonej w regulaminie.
  2. Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane na koncie Akademii albo w formie gotówkowej. Środkami finansowymi Akademii zarządza Zarząd, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, niniejszym regulaminem oraz uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków.
  3. Akademia nie może:
    1. powoływać terenowych jednostek organizacyjnych,
    2. zrzeszać osób prawnych,
    3. prowadzić działalności gospodarczej,
    4. prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego.

 

Rozdział VI.
Postanowienia końcowe

 

  1.  Akademia ulega rozwiązaniu na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Członków.
  2.  Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Akademii, Walne Zgromadzenia Członków wybiera likwidatora oraz określa przeznaczenie pozostałego majątku Akademii.